Etruszk, R&Amp;Oacute;Mai Műv&Amp;Eacute;Szet - [Pptx Powerpoint]

350-300 k. (rajz) A latiumi Praeneste (ma Palestrina) műhelyeiben készült a legtöbb darabja a többnyire gazdag bekarcolt rajzú kerek bronz kozmetikai dobozoknak (cistáknak), amelyeknek egy három oroszlánalakkal díszített mancson álló etruszk változata, fedelén párduc formájú fogóval a tükrök mellett látható. A vörösalakos figurális vázafestés Magna Graeciához hasonlóan Etruriában is megszűnt a 3. század elején. A helyébe lépő új díszítésmódokhoz (l. tárlóját és itt az 5. PPT - Etruszk, római művészet PowerPoint Presentation, free download - ID:5784137. tárlót), amilyen a már említett bélyegzett díszítés a tárló végén a kis feketemázas tálkán, egy új, pontosabban újra felfedezett is járult Etruriában: az ezüstöt utánzó bevonású relief- vagy plasztikus kerámia. Ezt mutatja be a tárló végén a női fej alakú, funkcióját vesztett füstölő és mellette a nőalakban végződő tű, talán illatszer-cseppentő, mindkettő a faliszk női sírok jellegzetes lelettárgya. Ez arra is figyelmeztet, hogy a faliszkoknak a 4. század elejétől 241-ig, amikor a rómaiak fő központjuk, Falerii (ma Civita Castellana) elhagyására kényszerítették őket, vezető szerepük volt az etruszk művészet számos műfajában; ezt tanúsította a baglyos skyphos, és faliszk műhelyből került ki a mitológiai leányrablást ábrázoló terrakotta csoport is.

Etruszk Művészet Ppt Palermo Session

89-ben a római polgárjog kiterjesztésével véget vetett önálló létezésüknek (l. a 9. tárlónál). Etruszk vörösalakos oinochoé, nőalak Eróssal; Kr. 400-380 k. Az etruszk művészetben az 5. század végén kezdődő reneszánsznak jellemzője volt egyfelől a görögökkel való, az előző fél századon át erősen korlátozott kapcsolatok feléledése és a görög klasszikus kifejezésformák olykor megkésett, de mindig termékeny befogadása, másfelől az igyekezet a korábbi korszakok helyi hagyományainak folytatására vagy felújítására. A két tendencia nem vált el szigorúan egymástól. A tárló közepén álló terrakotta fogadalmi férfifejen, amely esetleg Latiumban készült, archaizáló vonások keverednek a pheidiasi stílus elemeivel (l. A képzelet világa 1. - Imrehné Sebestyén Margit - Régikönyvek webáruház. a maszkot a II. terem 1. tárlójának falán). Nem kevésbé érdekes ebből a szempontból a kiemelt talapzaton álló jobb oldali faliszk ifjútorzó: mintázása görög klasszikus előképeket követ, de csípőre tett jobb keze a két előrenyúló újjal a görög plasztikától idegen, Etruriában viszont a 6. századig visszakövethető motívum.

A tárló végén fekvő férfifej a hellénizmus főleg Kisázsiában honos "pergamoni" stílusának feldolgozása az etruszk terrakotta plasztikában. A mellette látható kis terrakotta maszk az athéni újkomédia egyik típus-álarcának, az öreg hetéráénak ábrázolása tarquiniai sírból; hasonló színész-maszkok tömegesen kerülnek elő Tarquinián kívül más etruszk városok, valamint Dél-Itália és főleg Szicília (Lipari) sírjaiból, alighanem mint a Dionysos-vallás jelképei. A tárló közepén látható, Chiusiban talált arany halotti koszorú görög és italióta előképek (l. terem 4. tárlóját) etruszk átfogalmazása. A görög mitológia első etruszk ábrázolásai a 7. században jelentek meg, majd a hellénizmusban a korábbinál jóval szélesebb körben hódították meg formától és műfajtól függetlenül az etruszk művészet képvilágát. Etruszk művészet ppt free. Ezt mutatja a tárló hátsó hosszú oldalán kiállított antefix fején oroszlánbőrt viselő nőalakja, talán Omphalé ábrázolása; biztosan görög mitológiai jelenet a két kiemelt terrakotta szobor közül a bal oldali épületdíszítő csoport leányrablás-ábrázolása és Hercules oroszlán-harca az említett tükrön.

Etruszk Művészet Ppt Free

Hol járunk << előző következő >> Harmadik terem

század utolsó negyedében fogadták be az etruszk műhelyek évszázados késéssel a vörösalakos vázadíszítő technikát is. Első jelentős műhelye a bronzművességet az 5. század folyamán megszakítatlanul magas színvonalon folytató Vulciban volt. Itt találták a tárló elején kiállított, a 4. század első negyedében készült kancsót, amelynek különlegessége a díszítésére alkalmazott négyféle technika. Testén a nász-jelenet, a középen ülő menyasszony felé kezében galambot tartva röpülő Eróssal, mögötte alabastront tartó szolgálóval, technikájában éppúgy, mint stílusában az athéni vörösalakos vázafestészetet utánozza (l. a repülő Eróst a II. terem 2. tárlójának jobb szélén álló kis kratéron). A jelenet fölött és a vállon két sorban bélyegzővel préselt növénydísz van fekete alapon: ez az 5. században feltűnt díszítésmód túlélte a figurális vázafestészetet, és görög minták nyomán nemcsak Itáliában vált széltében és tartósan népszerűvé főként feketemázas edények díszítésére (l. Etruszk. a tárló végén a késői kis csészét), hanem többek közt a púnok is átvették (l. az 1. tárlót).

Etruszk Művészet Pit Bike

Azonban ha elvesztettk szzessgket, lve eltemettk ket egy regbe. Rma alaptsnak mtosza szerint Romulus s Remus anyja egy Vesta-szz, Rhea Silvia volt. Rmai vzvezetk (pl, Segovis, Nimes)Az akvadukt vagy csatornahd ( latinul aquaeductus vagy aquaduct) A Kzel-Kelet s Eurpa terletn az korban ltestett vzvezetk, amely a nagyobb teleplsekbe, vagy a mvels alatt ll fldekre vezette el, magasabban fekv terletek vizt. Vrosaik vzelltst a rmaiak a Kr, e. Etruszk művészet ppt palermo session. kezdve oldottk meg a felszn feletti, a gravitcit kihasznl gyarorszgon Budapesten( Aquincumi vzvezetk), Szombathelyen (Savaria), Sopronban(Scarbancis) s Sznyben (Brigettio) trtak fel akvaduktmaradvnyokat. Traianus oszlopa, 110 k. RmaA rmai mvszet legfbb ltetje a csszr, s szemlyn keresztl a birodalom nagysgnak dicstse. E gondolat egyik jellegzetes megvalstsa a monumentlis diadaloszlop, melyet elszr Traianus lltott a pr vvel azeltti dciai hadjratok hstetteinek megrktsre. Az oszlop brzolsait viszonylag hitelesnek kell tekintennk. Itt bontakozik ki legteljesebben a rmai mvszet elbeszl jellege (narrativits. )

Successfully reported this slideshow. kerámiatörténet/ 5. lecke kerámiaművész-tanár at Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola 1. Etruszk művészet pit bike. ÓKORI ETRUSZK KERÁMIA TÖRTÉNETE
Ruzicska Tünde

2. Földrajzi elhelyezkedés
Etruszk kultúra központja:
Tiberis és Arno folyók
közötti terület= TOSCANA
3. Társadalmi berendezkedés:rabszolgatartó
Helyi és átvett elemekből alakult kultúrájuk
A terület agyagban gazdag
Kerámiakészítésre hatással volt a görög és egyiptomi agyagművesség
4. ETRUSZK KERÁMIAMŰVÉSZET ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Személyes jellegzetességek ábrázolása
Görögökhöz képest szertelen, kiegyensúlyozatlan, dekoratív jelleg túlhangsúlyozása
Megőrzik az archaikus kifejezésmódot és azt keverik az újakkal
5. Legrégebbi kerámiaemlékek az agyagurnák: kör- vagy ellipszis alaprajzúak, és lakóházak formáit is utánozzák (=kunyhóurnák)
6. BUCCHERO NERO
Fekete korsók, fekete edények
Redukciós égetés
Bőrrel fényezték
i.

Cool Túra Teljes Film Magyarul Indavideo